Några användbara ord och fraser

Utan min underbara parlör ”Italienska på resan” vet jag inte hur jag hade klarat mig. Här kommer lite best of:

Shopping
Dov’é posso comprare dell’alabastro? – Var kan jag köpa alabaster?
Vorrei una cassetta vouta – Jag skulle vilja ha ett tomt kassetband
Vorrei una lozione per i capelli – Jag skulle vilja ha hårvatten
Desidero uno spillo per cravatta – Jag vill ha en kravattnål

Nöjen
È una commedia? – Är det ett lustspel?
È un teatro alláperto? – Är det en friluftsföreställning?
C’è il varieta? – Är det någon kabaretunderhållning?
Dov’è l’ippodromo? – Var ligger hästkapplöpningsbanan?

Bankärenden
Può inviare un telex alla mia banca? – Kan Ni skicka ett telex till min bank?
Quando verrà consegnato il telegramma? – När kommer telegrammet fram?

På restaurang
Vorrei della beccaccia/cappone/quaglia – Jag skulle vilja ha morkulla/kapun/vaktel

Nya vänner
Mi chiamo Giovanni – Jag heter Johan

På söndag sk jag och Gabriel hem till vår nya italienska vän och äta typisk italiensk söndagsmiddag, då kan jag använda mig av mina nya kunskaper.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Några användbara ord och fraser

  1. Karin S

    Haha, vilket år är den där parlören utgiven egentligen?

  2. carina=c

    Kravattnålen är oumbärlig i Italien!

Kommentera

